Oko sokolvo u Nišu

Oko sokolovo sistem u Nišu radi sa dva vozila marke Range Rover kupljena od kompanije British motors. Po podacima koji su iz Agencije za bezbednost saobraćaja, oba vozila su prvobitno atestirana tako što su od putničkih prepravljena na teretna vozila. Pri istraživanju tehničkih podataka ovih vozila, uočili smo da su ista atestirana po mišljenju sagovornika na neadekvatan način.

Oko sokolovo sistem koristi za sada dva vozila, koja po podacima iz Agencije, kao i po uvidu koji smo uradili pri samoj prezentaciji ovih vozila, nemaju upisane sklopove za snimanje koji su stalna instalacija na vozilu (fiksirani na šasiju vozila), već u atestu o prepravci vozila stoji samo prepravka u smislu promene namene vozila, iz putničkog u teretno. Pored toga, jedino su dodatno atestirana zatamnjena stakla na vozilu.

Atest Oko sokolovo
Prvo rešenje o atestu dva vozila Oko sokolovo sistema u Nišu

Nigde u dokumentaciji se ne pominje da se ustvari radi o vozilu koje služi za snimanje saobraćaja, što ono očigledno i jeste. Konsultovali smo veći broj stručnjaka koji su poslom i strukom vezani za oblast saobraćaja, atestiranja i registracije. Svi su nam dali isto mišljenje, da ova vozila na ovaj način ne mogu da budu registrovana, jer tehnički ne ispunjavaju uslove za namenu za koju se koriste. Po mišljenju naših izvora, ova vozila su morala da budu drugačije atestirana. Podaci do kojih smo došli tada, govorili su da vozila nisu samo obična “teretna vozila” već da je potrebno da budu upisani u atest i ostali sklopovi koji su sada deo vozila koji služi za snimanje saobraćaja.

Oko sokolovo
Uređaji za snimanje koji su stalno montirani unutar vozila Oko sokolovo sistema, ne postoje u prvobitnom atestu.

29. decembra smo objavili tekst o ovim nepravilnostima, ali smo poslali upit i upravi Saobraćajne policije MUP-a dan ranije. Po podacima koje smo dobili od MUP-a (Uprave saobraćajne policije) vozila su ponovo atestirana oko 20. januara 2023. godine. Ovog puta po rečima odgovornih iz MUP-a, namena vozila je upisana u skladu sa našim prvobitnim navodima iznetim u tekstu.

Oko sokolovo
Odgovor MUP-a redakciji gde se vidi da su vozila ponovo atestirana

Iz odgovora MUP-a se vidi jasno da su vozila ponovo atestirana tri nedelje posle pisanja samog teksta gde smo izneli tvrdnje da ista nisu adekvatno atestirana. Sada je u tehničkoj dokumentaciji upisan sklop za snimanje vozila, ali promenjena je im je i namena.

Izmenjena je maksimalna masa vozila, gde su po izjavi Dejana Dimitrijevića dodate težine ostalih stalnih sklopova na vozilu. Sada su vozila nazvana “specijalnim terenskim vozilima za snimanje saobraćaja”.

Pitanja o ovom slučaju smo postavili direktoru Parking servisa Dejanu Dimitrijeviću, koji je bio izričit da Parking servis nikada nije predstavljao opasnost po građane ni u kom smislu.

Dejan Dimitrijević
Direktor Parking servisa Dejan Dimitrijević u prisutstvu medijskih radnika koji su uvek prisutni na prezentacijama javnog sektora u Nišu.

Na pitanje zbog čega su vozila opet atestirana ako su bila atestirana ispravno i prvi put po zakonu, kao i da je jasno da ništa drugačije nije sada na vozilima u odnosu na ranije, Dimitrijević je rekao: “nemam komentara”. Njegovo jedino pojašnjenje je bilo da su sada atestiranje uradili da ne bi stalno skidali svu opremu pri tehničkom pregledu vozila. Dimitrijević je pojasnio da se o tim detaljima brine drugi sektor u Parking servisu i da ne može kao direktor baš da zna sve detalje.


Ovo nije prvi put da Parking servis ima propuste u radu koje smo objavljivali u tekstovima.

Po saznanjima do kojih smo došli po zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja, Parking servis nije posedovao licencu za rad “pauk službe” malo manje od tri godine.

Postavili smo pitanje Parking servisu za licencu za prevoz tereta u domaćem saobraćaju koju im je potrebna za rad pauk službe. U odgovoru koji su nam poslali, objasnili su da im licenca nije ni potrebna i pozvali su se na član Zakona o prevozu tereta u drumskom saobraćaju koji je brisan/izmenjen još 2018. godine. Radilo se članu 6. st 5 tačka 6. koji je brisan ali su se ipak pozivali u svom autentičnom tumačenju ZOBS-a.

Ubrzo po objavljivanju teksta, Parking servis je pored odgovora da mu nije potrebna pomenuta licenca, istu pribavio od Ministarstva posle više nauspelih pokušaja. Licenca ima period važenja od 10 godina.

Odgovor Ministarstva
Odgovor Ministarstva za Parking servis i licencu za prevoz tereta u domaćem saobraćaju

U odluci o odbacivanju postupka za privredni prestup koji je pokrenut zbog neposedovanja pomenute licence, Osnovno tužilaštvo je konstatovalo da samo Ministarstvo koje je bilo nadležno da odgovori na pitanja Tužilaštva o potrebi i zakonskoj obavezi posedovanja licence, nije dostavilo nikakvo mišljenje posle nekoliko dopisa i zahteva samog Tužilaštva.

Na nepoznat način, mi kao novinari smo došli do podataka o licenci, dok samo Osnovno tužilaštvo nije uspelo da dođe do podataka od Ministarstva.

Parking servis je u samom odgovoru  na naša pitanja o licenci, dostavljao mišljene veštaka o vozilima koja ispunjavaju standarde za prevoz tereta kao i da su atestirana na adekvatan način, što uopšte nije bilo vezano za sam slučaj licence za prevoz tereta. U odgovoru Parking servisa koje je i Tužilaštvo uzelo u obzir, konstatovano je i da Pauk služba ne vrši samo poverene poslove u gradu Nišu, već da ima cenovnik za komercijalne usluge, za šta mu je po važećem zakonu potrebna licenca, zbog čega su je i probavili posle pisanja redakcije Niške inicijative.

Parking servis je po iskustvu redakcije Niške inicijative preduzeće koje je prvo na listi po broju odbijanja dostave podataka od javnog značaja koje smo tražili od njih, a tiču se njihovog poslovanja. Do sada svi žalbeni procesi pred Poverenikom su bili u našu korist, suprotno odlukama o odbijanju dostave, koji su šablonski rađeni od strane advokata koje je Parking servis posebno angažovao za namenu smanjivanja transparentnosti poslovanja.

Parking servis na godišnjem nivou za 2023. godinu planira prihode od 650 miliona dinara, dok je od tog novca namenjeno da se gradu kao osnivaču uplati oko 3.5 miliona dinara, kao neraspoređena dobit.

Parking servis je po uvođenju sistema Oko sokolovo samo u dva meseca usled veće naplate dnevnih karata (poznatijih kao doplatne karte a koje se više tako ne zovu) uspeo da duplira naplatu i samim tim otplati kupovinu celog sistema Oko sokolovo, tj vozila, softvera i opreme, o čemu smo detaljno pisali u ovom tekstu.

Author

By Srđan Nonić

Glavni i odgovorni urednik portala Niška Inicijativa.