Javni prevoz u Nišu je novim ugovorom na 7 godina zagarantovao zaradu Nišekspresu, Lasti i Streli bez obzira na prodaju karata i stanje na tržištu. Bez ikakve sumnje, a gledajući analizu koju objavljujemo, javni prevoz je generisao “minus” od 310 miliona u prvom kvartalu ove godine, koju će Nišlije da plate kroz rebalans budžeta.
Samo u aprilu mesecu 2022. grad Niš je trebalo da uplati iz budžeta 84 miliona dinara prevoznicima na osnovu “zagarantovane zarade”.
Da pojasnimo prostim jezikom: koliko god karata da prodaju prevoznici, određena zarada je zagarantovana prevoznicima, pa i ako se loše posluje i malo karata proda, oni će da prihoduju, bilo od karata ili iz budžeta grada u ovom slučaju. Ovim ugovorom, grad je preuzeo na sebe sve rizike javnog prevoza, dok benefiti zarade pripadaju srećnim dobitnicima ugovora o prevozu.
Pad prodaje karata krenuo je još u 2020. godini, dok se isti nastavio u 2021. i u 2022. godini, što je pokazatelj šta građani misle o kvalitetu javnog prevoza u Nišu.
Sadašnji Većnik Nenad Stanković i PR Direkcije za javni prevoz nam je potvrdio u razgovoru da se očekuje rebalans budžeta za oko 300 miliona dinara, pa smo sada objavili detalje i razloge rebalansa.
Po podacima koje ima redakcija, ovakav rebalans se očekuje bar još tri puta u toku godine, sagovornici misle da je to optimističan scenario.
Analiza koju smo uradili pokazuje da ugovor na 7 godina sklopljen isključivo i samo u interesu prevoznika, naročito Nišekspresa, a iz celog ugovora kao i iz finansijske analize evo nekoliko glavnih zaključaka:
Ugovor je sklopljen na veoma dug period, ugovorom je zagarantovana zarada prevoznicima bez obzira na broj prodatih karata i zadovoljstvo građana, moguće je da nas do kraja ugovornog perioda voze autobusi starosti i 20 godina, ekološki standardi su jako loši tj niska emisiona klasa motora se zahteva, tako da su Euro 3 i Euro 4 norme dovoljne.
Svi zvaničnici vladajuće stranke su uvek pričali afirmativno o javnom prevozu u Nišu, pojašnjavajući kako Niš ima moderan i siguran prevoz u narednih 7 godina, pravdajući time tender od 10.6 milijardi dinara, najveći u istoriji grada Niša
Nosilac ovog posla je Direkcija za javni prevoz grada Niša, koja je i pravila planove, komisiju i dogovore, i nosi zaslugu za stanje u javnom prevozu. O kompletnom procesu sklapanja Javno-privatnog partnerstva smo pisali u ovom tekstu, dok sve ostale tesktove i javnom prevozu možete da vidite na ovom linku.
Evo i dela podataka koje smo dobili iz Direkcije za javni prevoz, dok je iste podatke dobilo i Gradsko Veće, tako da je Gradonačelnica Dragana Sotirovski upoznata sa ovim činjenicama kao i svi ostali članovi Veća. Postavili smo pitanja Gradonačelnici povodom ovih činjenica, po dobijanju odgovora iste ćemo objaviti.
Pad prodaje karata po analizi je već krenuo u 2019. godini, kada smo i prvi put kontaktirani od strane naših izvora u sektoru prevoza, što je i rezultiralo većim brojem tekstova i istraživanja koje smo radili.
Podaci govore da su se nove fabrike stranih investitora opredelile da ugovore poseban prevoz za svoje radnike i da neće da koriste javni prevoz grada Niša. Informacije do kojih smo došli govore da u Direkciji za javni prevoz žele da na bilo koji mogući način vrate fabrike u sistem javnog prevoza u Nišu. Za sada bez uspeha.
Jedan od pokušaja da iz Direkcije za javni prevoz minimiziraju gubitak jeste i odluka da se radnici javnog sektora uslove da dobijaju kartice za prevoz umesto novca, čime bi se određena sredstva “upumpala” u Direkciju. Čak ni ovaj iznos ne može da pokrije mesečni “gubitak” od oko 85 miliona dinara po ugovoru za javni prevoz u Nišu.
Pored toga da je već bilo rebalansa budžeta u 2020. godini za potrebe javnog prevoza, Direkcija za javni prevoz i dalje ima visoke plate, dok ne postoji bilo kakva javna odgovornost u ovom preduzeću za gubitke koje budžet ima zbog “zagarantovane zarade” i stanja u javnom prevozu.
Činjenica je da će biti u prvom kvartalu 2022. godine plaćeno 310 miliona ugovorne obaveze prevoznicima, u 2019. godini ista davanja su bila 36.1 milion dinara, iliti 8.5 puta manja.