Dejan Dimitrijević

Parking servis je u prethodnom periodu zaslužio nagradu za preduezeće koje najviše odbija zahteve za pristup informacijama od javnog značaja. Do sada su sve žalbe na njihovo odbijanje i nedostavljanje uredno gubili, tj Poverenik je nalagao da mora da se dostave traženi podaci posle žalbe.

Zbog čega to parking servis radi, može da se nagađa, ali kao što je više puta stručna javnost rekla, “kada odbijaju dostavu podataka, sami bude sumnju da nešto nije u redu sa njhovim poslovanjem”.

Šta su sve do sada odbijali da dostave od podataka?

Krenuli su sa odbijanjem dostave finansijskih podataka o ugovorima o sponzorstvima i donacijama. Poverenik je odlučio protv njih. U tim dokumentima moglo je da se vidi kome i za šta daju novac. Jako interesantni podaci. Čekali smo skoro godinu i po da imamo pristup tome.

U zadnjih nekoliko meseci, dostavili su samo podatke o “dnevnim kartama” o kojima smo pisali u tekstu gde smo pojasnili koliko zarađuju više od kada sistem “Oko sokolovo” radi.

Šta sve smatraju podacima koji nisu javni?

Po odgovorima koje smo dobili, Parking servis ima problem da shvati naše zahteve, tj nije im jasno šta smo tražili u okviru većeg istraživanja o finansiranju medija i drugih organizacija, gde je Parking servis, pored Narodnog pozorišta (koje je taksativno odbilo) jedini nisu shvatili zahtvev i nisu dostavili podatke o finansijama koje smo tražili. 60 drugih organa javne vlasti su znali da razumeju i da odgovore.

Pauk služba bira koga odnosi
Parking servis tretira svoje kamione kao osobe, čuva ih od zloupotreba

Neko bi mislio da je tu kraj ali nije.

U zadnjem zahtevu, tražili smo da nam dostave brojeve šasija pauk vozila, jer smo po dobijanju podataka objavili da vozila “Oko sokolovo” imaju nepravilnost pri atestiranju i registraciji.

Parking servis je odbio da dostavi brojeve šasija vozila plašeći se da “se ti brojevi ne zloupotrebe”, dok su u pojašnjenju koje je poprilično dugačko, upoređivali JMBG građana sa brojevima šasije vozila, pojašnjavajući da su to osetljivi podaci na isti način.

Po sastavu odgovora o odbijanju, jasno je da neko troši jako puno vremena i radi ozbiljnu analizu da nađu pravni osnov da nas odbiju, pa pogrešno promenjujući materijalno pravo iz datih mišljenja Poverenika, gimnastikom dolaze do zaključaka o odbijanju. Višestruko manje vrmena je bilo potrebno da se odgovori na naše zahteve.

Dolazimo do zaključka da pauk vozila u Parking servisu imaju status živog čoveka.

Po informacijama koje imamo, Parking servis angažuje advokatsku kancelariju koja se bavi ovim pitanjima, ali očigledno i da “peglaju sve šta treba” pa nam je sada jasan modus operandi kako predužeće koje ima 550 miliona prihoda, uspe sve da potroši, iako im plate radnika izuzmu mala manje od 200 miliona u planu poslovanja.

Jasno nam je zašto je ove godine na novogodišnjoj proslavi bilo i obežbeđenje na vratima dok je trajala proslava. Kad te svi vole, oni te vole. Građani naročito, jer ipak, uredili ste sistem parkiranja u gradu i grad baš dobro prihoduje od toga, zar ne? Naravno, svi sve vide i znaju, a mi ćemo malo da obelodanimo još neke stvari, da damo tačniji kontekts, skrivali podatke ili ne.

I da, i ova priča ima nastavak, da se ne sekiraju.


Rad, istraživanja i pisanja na Niškoj inicijativi ne finansira nijedan strani niti domaći fonder, da se ne brinete. Ukoliko saznate da nas neko finansira, javite i nama, rado bi smo saznali.

Sve što smo istraživali i pisali do sada, kao i teme koje smo pokretali proizvod su entuzijazma nekolicine osoba koji rade na samom sajtu i saradnika redakcije, ali i advokata i branitelja.

Milionska finansiranja ostavljamo prorežimskim, drugim raznim medijima, ali i udruženjima koje izuzetno dobar posao rade sa istraživanjim i informisanjem građana, kao i sa razvojem civilnog društva u Nišu.

Author

By Srđan Nonić

Glavni i odgovorni urednik portala Niška Inicijativa.