Oko sokolovo je nov sistem kontrole parkiranja Parking servisa iz Niša, a isti je zadužen za kompletnu implementaciju sistema koji bi po informacijama koje smo dobili zvanično od Gradonačelnice Dragane Sotirovski, trebalo da krene sa radom od 1. jula, dok kažnjavanje kreće od 1. avgusta.

Oko sokolovo je sistem koji zahteva da se promene gradske odluke koje se tiču ove oblasti, nećemo da napominjemo koje odluke i kako treba da se promene, jer to ostavljamo za analizu po završetku kompletnog pravnog procesa koji završavaju “stručnjaci iz gradske uprave”.

Da se prisetimo, Parking servis ima godišnji budžet oko 500 miliona dinara, dok gradu kao osnivaču posle svih troškova i utrošaka, “uplati kao višak preostalih sredstava” manje od milion dinara.

Ono što je primetno jeste da ne postoje nove parking površine koje su uređene u Nišu, kao i da je problem parkiranja svakog dana sve veći. Idealno rešenje po mišljenjima gradskih otaca (čitaj očuha) jeste implementacija još jednog sistema kazni, čitaj harača.

Harač će se sprovesti ili se već sprovodi i kroz javne nabavke, tendere, za softver i kupovinu vozila, dok će sve to Nišlije da plate iz budžeta, a posle svakodnevno. Više o pravnom aspektu sistema Oko sokolovo pročitajte u ovom tekstu.

U Beogradu na mesečnom nivou, izda se oko 10.000 kazni. Vrlo mali broj ide na sudsko odlučivanje, jer građani nemaju vremena za sudske procese, mahom se plati po 2500 dinara i nastavi se sa lagodnim životom. Uprkos malim brojkama, skoro svi postupci se u Beogradu okončavaju u korist građan, kako tvrde izvori redakcije.

Danijel Dašić inženjer iz Niša, dao nam je njegovo mišljenje po pitanju sistema Oko sokolovo i uređenja grada, parkiranja…:

Danijel Dašić ne vidi ulaz u garažu u dokumentaciji
Danijel Dašić – građanin nepokorni

Zašto je „Oko Sokolovo“ odličan primer kako se i najbolje ideje mogu zloupotrebiti?

Prvi problem je pravne prirode, i nalazi se u nedovoljno definisanim ovlašćenjima dve organizacije koje bi trebalo da obavljaju ovaj posao – parking servisa i komunalne milicije. Parking servis je javno komunalno preduzeće, koje vrši kao glavnu delatnost kontrolu i naplatu parkiranja na obeleženim parking mestima, ali ne za vozila koja su nepropisno parkirana van obeleženih parking mesta. Po Zakonu o komunalnoj miliciji, komunalna milicija je organ lokalne samouprave nadležan u oblastima i pitanjima komunalne delatnosti, ali nema ovlašćenja da uopšte sprovodi postupke i bavi se pitanjima koja su iz oblasti saobraćaja. Barem u slučaju grada Beograda, ovaj nedostatak ovlašćenja kod obe ove službe je „rešen“ tako što su stavljene da rade zajedno i pomažu jedna drugoj. Ako vam i dalje nije jasno, parking servis koji nema ovlašćenja da se bavi nepropisnim parkiranjem na javnim površinama radi taj posao zajedno sa komunalnom milicijom koja nema ovlašćenja sa parkiranjem na saobraćajnim površinama.

Drugi problem kod korišćenja sistema „Oko Sokolovo“ je vezan za činjenicu da on ne pravi razliku između parkiranja i zaustavljanja. I to je bitan nedostatak, jer nije dato ni komunalnoj policiji, ni parking servisu da slobodno odlučuje šta je šta, već je po Zakonu o bezbednosti saobraćaja (član 7, stav 1, tačka 71) jasno definisano šta je zaustavljanje, a šta parkiranje. Ukratko, „zaustavljanje vozila je svaki prekid kretanja vozila na putu u trajanju do tri minuta, pri čemu vozač ne napušta vozilo, osim prekida radi postupanja po znaku ili pravilu kojim se reguliše saobraćaj“. Znači, ako se u radu jedne službe koristi termin koji ima svoju definiciju u Zakonu, onda se moraju koristiti i sva pravila i sve odrednice iz tog Zakona. Ukratko, parkiranje vozila nije isto što i zaustavljanje ili ostavljanje vozila (ZOBS član 68).

Treći, i najveći problem predstavlja odnos cene i upotrebljivosti takvog sistema. Ukratko, šta će nam vozila za kontrolu nepropisnog parkiranja, kad imamo dovoljno zaposlenih u komunalnoj miliciji i parking servisu? Kao što niko ni u Beogradu nije postavljano takvo pitanje efikasnosti nabavke, već je uveden putem veoma problematične javne nabavke od kompanije British Motors, od koje su kupljeni skupoceni džipovi marke Range Rover, tako se i u Nišu se još uvek ne znaju svi detalji o tenderu. Dok se u svetu za kontrolu nepropisno parkiranja koriste manja i jeftinija vozila, mopedi, pa čak i Segway, u Srbiji se za taj posao koriste najskuplja vozila. I tu dolazimo do same srži problema.

Nepropisno parkirana vozila su vidljiva svim stanovnicima grada Niša, što je ilustrovano brojnim fotografijama objavljenim na društvenim mrežama i po internet portalima. Jedino nisu vidljiva gradskim službama zaduženim za taj problem. Da li će im skupo „Oko Sokolovo“ omogućiti da progledaju i vide sva nepropisno parkirana vozila, ili će opet biti zatvaranja očiju, videćemo. U svakom slučaju, novčanik građana Niša je širom otvoren, a koliko će vlast iz njega izvaditi, opet bez pitanja, videćemo.


Niška Inicijativa će sa saradnicima redakcije i pravnicima uraditi analizu okvira pravnih akata i rada sistema Oko sokolovo u narednom periodu, ali ćemo propratiti ovaj sistem i na terenu. O svemu ćemo obavestiti javnost.

Hvala im što postoje

Author

By Srđan Nonić

Glavni i odgovorni urednik portala Niška Inicijativa.