Od odgovornog gradonačelnika do brižnog oca – ovako najkraće može da se opiše video „Dan sa gradonačelnikom“ u kome Siniša Mali prikazuje svoj radni dan 2018. godine. Kao prvi čovek Beograda imao je sastanke jedan za drugim, farbao je klupe u parku, zdravio se sa čistačem ulica. U martu 2018, tri dana pred lokalne izbore, video se pojavio na Fejsbuk profilu „Beograd živi“. Iza ovog brenda stoji Wireless Media, firma Igora Žeželja, vlasnika Adria Media Grupe. CINS otkriva čitavu mrežu sajtova i naloga na društvenim mrežama koji su u poslednje tri godine nicali širom Srbije, uglavnom pred izbore. Cilj je da se građani ubede da daju glas lokalnim vlastima i funkcionerima vladajuće Srpske napredne stranke (SNS). Ovakva promocija stranke nije prijavljena Agenciji za sprečavanje korupcije.

Wireless Media (WM) je IT kompanija koja dizajnira i pravi sajtove i druge digitalne sadržaje firmama kako bi se promovisale na internetu. Ova firma je osnovala posebno odeljenje koje se od 2017. bavi promovisanjem lokalnih vlasti i Srpske napredne stranke (SNS), kaže izvor Centra za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) dobro upoznat sa radom kompanije. Izvor je želeo da ostane anoniman za javnost, ali je CINS za navode u tekstu dobio potvrde sa više strana i kroz dokumentaciju.

Među klijentima WM pojavio se i SNS, konkretno odbor na Starom gradu, jednoj od retkih beogradskih opština koje u to vreme nisu bile pod kontrolom vladajuće stranke. Saradnju su nastavili i nakon dolaska na vlast 2020. godine.

U poslednje tri godine ova kompanija je osmislila sajtove i naloge na društvenim mrežama za Beograd i Sombor, kao i uspostavila društvene mreže Pančevu, Novom Sadu, Subotici i Sremskoj Mitrovici.

Kako je saradnja sa SNS uspostavljana i realizovana najbolje pokazuje slučaj pančevačkog brenda Pančevu treba na kom su radili do jula 2020.

Sve počinje sastankom između Wireless Media i gradonačelnika. Iz kompanije objašnjavaju da su eksperti za društvene mreže, da iza sebe imaju Beograd živi, a onda sa gradonačelnikom pričaju o prioritetima Grada. Zatim WM naručuje istraživanje javnog mnjenja od agencije IPSOS i saznaje koji su najveći problemi po mišljenju građana, koji su uspesi i kome ih pripisuju, šta misle o vlasti i slično. Na osnovu toga, firma je mogla da osmisli strategiju promocije gradskih čelnika i života u gradu.

U ovom slučaju, istraživanje iz aprila 2019. je pokazalo da je optimizam među građanima Pančeva na niskom nivou, pa je Pančevu treba na društvenim mrežama imao za cilj da podigne optimizam i pokaže da gradska vlast ispunjava obećanja.

Ispostavilo se i da rezultati vlasti, gradonačelnik i članovi gradske uprave nisu dovoljno vidljivi pa je strategijom traženo da se prikaže gradonačelnikova interakcija sa građanima, prisustvo na mestima gde se realizuju projekti, kao i „njegova ljubav prema Pančevu“.

Vodilo se računa o brendu Grada, sloganu, tonu poruka, vizuelnom izgledu i tako dalje.

Tadašnji gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov, iz redova SNS-a, potvrdio je za CINS da se sastajao sa predstavnicima kompanije Wireless Media, na njihovu inicijativu. Pitali su ga šta su najvažnije investicije i kakvi su planovi gradske vlasti u narednom periodu. Bilo im je važno da čuju na šta treba da se fokusiraju u promociji, objašnjava Pavlov za CINS:

„S obzirom da sam ja četiri godine imao mandat, trebalo im je mišljenje šta je urađeno i šta po mom mišljenju treba da bude medijski prezentovano“.

Kao novinarka na projektu radila je Violeta Jovanov Peštanac. Peštanac je inače urednica na portalima Zeleni minuti i Pančevo MOJKraj, godinama prati ekološke teme za šta je i nagrađivana. Prema bazi Finansiranje medija Udruženja novinara Srbije, preko svoje agencije za konsalting i udruženja od 2017. do danas je na medijskim konkursima dobila nešto više od sedam i po miliona dinara, od čega nešto manje od 3,2 miliona od Pančeva.

Iako su sagovornici iz Pančeva potvrdili da je Peštanac radila na projektu, ona je za CINS najpre negirala da ima veze sa projektom, a zatim je odbijala da odgovori na pitanja.

Za nepunih šest meseci 2020. objavljeno je 140 videa na YouTube stranici Pančevu treba, odnosno u proseku 23 videa mesečno.

Promotivne videe pravili su ljudi sa lokala. Oni sa kojima smo razgovarali ne kriju da je to bila politička propaganda. Snimatelj Srđan Milivojević objašnjava kako je izgledao rad:

„Zovnu me: ‘Dođi, treba da se snimi otvaranje igrališta’, na primer. Ja dođem, snimim otvaranje igrališta, dam karticu montažeru i završio sam s tim“.

Ovakvi snimci išli su montažeru Radovanu Đeriću koji je dobijao uputstva kako da ih izmontira. On za CINS objašnjava da su koristili i snimke drugih televizija, poput Pinka i lokalne TV Pančevo.

WM je imao koordinatore projekata na lokalu, a nekada su to bili lokalni SNS funkcioneri.

Ulepšavanje stvarnosti o Žeželjevom trošku

U većini slučajeva promocija je počinjala pred izbore, a u nekim gradovima se nakon njih i završila. Bivši gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov za CINS potvrđuje da je sve rađeno u svrhu predizborne kampanje:

„Svima je nama stalo da ono što smo radili bude viđeno, da bude nostrifikovano onako kako treba za neki naredni period. Ne vidim tu ništa čudno“.

Ova izjava se može shvatiti kao svojevrsna potvrda da je promocija bila deo kampanje njegove stranke, stranke iz koje on i ostali funkcioneri grada dolaze, smatra Nemanja Nenadić iz Transparentnost Srbija.

Novac potrošen na promociju nije prikazan u finansijskim izveštajima SNS-a, a Nenadić kaže da je donacija morala da se prijavi Agenciji za sprečavanje korupcije.

Iz WM negiraju da je svrha platforme bila predizborna kampanja, već poboljšanje komunikacije sa građanima i veća transparentnost rada gradskih uprava.

„Sa žaljenjem gledamo na izjavu g. Pavlova koji je rukovodio projektom, jer ona potvrđuje da on i njegov tadašnji tim u Gradu Pančevu nisu prepoznali pravu svrhu, značaj i potencijale platforme. Očigledno je da su imali ideju da je iskoriste jednokratno, kako vi kažete da je sam izjavio, za predizbornu kampanju, a ne za opšte dobro i poboljšanje komunikacije sa građanima“, piše u odgovoru kompanije CINS-u.

Oni navode i da je nakon prvog uspešnog projekta Beograd živi, WM kontaktiralo više gradova i opština iz Srbije i regiona da traži saradnju:

„S obzirom da su naše komercijalne ponude bile preskupe za njih, doneli smo odluku da odradimo još nekoliko pilot projekata u manjim sredinama, kako bismo dodatno razvili proizvod i dodatno optimizovali cenu“.

Kako kažu, rade na tome da projekat prošire na još neke gradove u Srbiji.

Pored društvenih mreža uticaj se širi i na druge načine. Neki od najposećenijih tabloidnih portala u zemlji – Kurir, Mondo, Espreso, sada svi u Žeželjevom vlasništu, prenose priče i snimke, te upućuju na Instagram stranice ovih gradova. Pred izbore u Beogradu, brend Beograd živi je bio promovisan i na bilbordima u centru grada.

„Vidim samo nešto što je medijski osavremenjeno, opeglano, lepo snimljeno, montirano, lepo grafički predstavljeno, sve je lepo i moderno, ali ništa novo izuzev standardnog pravljenja paralelne realnosti“, objašnjava za CINS novinarka Tamara Skrozza.

Taj sadržaj je manipulativan, smatra Skrozza, a cilj je da se ljudi ubede da glasaju za SNS:

„Vladajuća stranka zatrpava naše medijsko i onlajn nebo gomilom nekakvih priča, informacija, od kojih mi sve teže i teže vidimo ono što jeste prava informacija“.

U nekim od ugovora koje su gradovi i opštine sklopili sa WM piše da promociju o svom trošku radi ova kompanija.

Nakon što su naprednjaci 2020. osvojili vlast na Starom gradu, predsednik Opštine Radoslav Marjanović sklopio je sa WM ugovor o saradnji za promociju na društvenim mrežama koji važi do kraja 2021. U ugovoru ne piše da firmi plaćaju za taj posao.

Saradnju su ugovorili i u Somboru, Novom Sadu i Sremskoj Mitrovici.

Tako se WM obavezala da između godinu i dve dana osmišljava promociju gradova, održava sajtove i društvene mreže o svom trošku. Ni u ovim ugovorima i protokolima ne piše šta ta kompanija dobija zauzvrat i ko to sve plaća.

Iz WM nisu hteli da odgovore koliko koštaju ovakvi projekti, jer smatraju da bi otkrivanjem cene ugrozili „svoj tržišni potencijal“.

Uveravaju nas da su budžeti „skromni i optimizovani“, jer su imali na umu da opštine to treba da plate.

„Na osnovu pilot projekata razvili smo platforme koje su deo naše komercijalne ponude u celom regionu i nadamo se da ćemo u sledećih par meseci moći da se pohvalimo komercijalnim klijentima, koji uslugu finansiraju sami ili iz brojnih EU i drugih dostupnih fondova koji podržavaju ovakve platforme.“

Tekst preuzet sa sajta cins.rs.

Author