Ukoliko ste do sada smatrali da su opštine i javna preduzeća u Nišu kupovali skupe Škode Superb, prevarili ste se.
Najsiromašnija i najmanja opština u Nišu i jedna od najnerazvijenijih u Srbiji, Niška Banja, nabavila je vozilo u vrednosti od 100 000 €, kao i dodatnu opremu za isto u vrednosti od oko 80 000 €.
Ne samo da je džip plaćen 100 000 eura, već isti džip košta najviše 42 000 eura.
Proces ove interesantne kupovine je izgledao ovako:
Opština Niška Banja proglašena je 31.10.2016 za jednog od pobednika javnog poziva za projekat IPA prekogranične saradnje u oblasti životne sredine zajedno sa bugarskom opštinom Kostenec za projekat pod nazivom „Zajedničko upravljanje rizicima u regionu – Niška Banja i Kostenec“ u trajanju od 23.11.2016 do 22.11.2018. godine.
Vrednost ovog dvogodišnjeg projekta iznosi nešto više od 583 000 €, uz stopu kofinansiranja evropskog fonda od čak 85%.
Ipak, u samim troškovima projekta na strani gradske opštine Niška Banja između ostalog pojavilo se terensko vozilo kao i dodatna oprema u vrednosti od ukupno 180 000 €.
Po pravilima IPA finansiranja, nosioci projekta, u ovom slučaju Opština Niška Banja i Kostenec, opremu i aktivnosti najpre finansiraju iz sopstvenih budžetskih sredstava, a zavisno od konkursa, njima se vraćaju sredstva u visini od 80-85%.
U prevodu – učešće partnera na projektu jeste između 15 i 20 %. Ovi projekti su namenjeni infrastrukturi, opremi, aktivnostima bitnim za lokalnu zajednicu, ukratko, svemu što može da poboljša neki aspekt života i olakša probleme građana.
U izveštaju budžeta za 2018. godinu među projektnim aktivnostima nailazimo na podatak da je Opština Niška Banja izdvojila rekordnih 12 206 475 dinara za kupovinu džipa VW Amarok 4×4, što prevedeno u evre znači da je džip plaćen oko 100 000 €.
Kataloška cena ovog vozila kreće se između 39 i 42 000 eura bilo gde u Evropi.
Postavlja se i pitanje ko je iz Ministarstva za evropske integracije dozvolio ovakav projekat, kad je potrebno par minuta da se vidi okvirna cena vozila koje je kupljeno?
Da li nestručni ljudi dozvolili ovakav projekat ili su i oni saučesnici u celom slučaju?
Po ovim podacima, ovo vozilo je plaćeno skoro tri puta više. Vrlo je diskutabilno da oprema sa slika i izveštaja košta ukupno 80 000 eura. Kome su se “prelile” sve te pare ostaje da organi gonjenja saznaju.
Niška Banja pazarila je krajem 2018. i dodatnu opremu za ovo vozilo u vrednosti od preko 1 600 000 dinara.
Ova skupocena oprema prema fotografijama i dokumentaciji koju smo našli na zvaničnim glasilima IPA projekata, jeste zapravo oprema koja staje u tovarni deo vozila i služi za gašenje požara, dok je moguće da po slikama postoji još neka sitna oprema koja nije prikazana u izveštaju.
Takođe je u prvih šest meseci u 2019. niška opština utrošila dodatnih 7 820 000 dinara – oko 65 000 € za dodatnu opremu za pomenuti VW Amarok.
Firma od koje je vozilo kupljeno je firma „MedSys Ltd“ registrovana u Bugarskoj, koja se prema dostupnim podacima bavi prvenstveno prodajom medicinske opreme.
Daljom pretragom otvorenih baza podataka dolazimo do informacije da je ova firma zapravo u vlasništvu kompanije „Auto Engineering Holding Group“, koja je specijalizovana za proizvodnju i distribuciju protivpožarnih vozila i opreme, a koja poseduje 90% akcija MedSys-a, dok preostalih 10% pripada menadžeru Hristo Atanasovu Karakostovu.
Takođe, bivši vlasnik Auto Engineering-a, biznismen Rozen Marinov bio je uhapšen 2009. godine nakon što je pokušao da podmiti direktora bugarske Agencije za ribolov sa 50 000 eura kako bi njegova kompanija dobila posao na tenderu kao i dodatnih 50 000 za buduće usluge.
Ovaj IPA projekat se završio pre skoro godinu dana, po informacijama i stanju na deviznom računu Opštine Niška Banja, IPA nije uplatila novac na račun po projektu do danas.
Iz izvora koji rade u organizacijama civilnog društva dobili smo informacije da je takav razvoj događaja jako čudan jer uglavnom kada nema problema u izveštavanju o IPA projektima i kada fonderi prihvate sve račune, sama realizacija plaćanja odnosno refundiranja bi trebala da bude gotova u roku od 6 meseci po okončanju projekta.
Veoma je moguće da IPA neće da prihvati ove troškove, pa će na kraju procesa sav novac da daju građani Niša i Niške Banje, da participiraju i predfinansiraju koruptivne radnje i pumpane fakture.
Niška inicijativa je poslala prigovor IPA kancelariji u Srbiji u kome smo detaljno naveli nepravilnosti koje smo uvideli tokom ovog procesa.
Takođe smo podneli krivičnu prijavu protiv odgovornih lica za ovaj projekat Višem Tužilaštvu u Nišu, jer je ovo primer koruptivnog poslovanja, po našem mišljenju i materijalu koji ovde objavljujemo.
Građani Niške Banje su nam unazad više meseci slali materijal o stanju puteva u njihovoj opštini, nijedan metar novog puta, vodovoda i kanalizacije nije urađen, mostovi su loši i propali a ovo je tek prva od mnogo priča o rukovodstvu Niške Banje, kvalitetnoj upravi i (ne)odgovornoj politici koju vode.
Interesantno je da su i bivši zvaničnici opština koji su u procesima pred tužilaštvima i sudovima, sve te malverzacije radili sa nama bratskim Bugarima, koji su sa nama, rame uz rame po korupciji i malverzacijama.
Sramotno je šta visoki zvaničnici SNS-a koji vode ovu opštinu rade, a na svojoj koži to najbolje osećaju meštani ove opštine.