Ime firme koja će vršiti uslugu gradskog prevoza narednih 7 godina, Nišlije će saznati početkom 2020. kada tender koji je raspisala Direkcija za javni prevoz bude završen.
Podaci do kojih je došla Niška inicijativa pokazuju prave cene autobusa koji zadovoljavaju uslove propisane odlukom o javno-privatnom partnerstvu.
Na sajtu Autoline24 koji smo dobili od stručnjaka u ovoj oblasti, uradili smo pretragu vozila koja ispunjavaju tehničke uslove da budu uključeni u javni prevoz narenih 7 godina.
Birali smo Mercedes-Benz modele autobusa sa EURO 3 i EURO 4 motorima, kao i zglobne autobuse, a u daljem tekstu ćemo vam prikazati modele koji imaju i platformu za osobe sa invaliditetom. Svi imaju klima uređaje, niskopodni su i na slikama se vidi u kakvom su stanju.
Cene nekih autobusa su i 1500 eura bez pdv-a, dok najskuplji modeli koji ispunjavaju uslove koštaju oko 20 000 eura bez pdv-a.
Nakon uvida u izgled i kvalitet autobusa koji vrše javni prevoz u Nišu, kao i u nivo zagađenja i buke, izabrali smo skuplji Euro 3 autobus da pokažemo kako izgleda vozilo koje košta 5500 eura bez pdv-a.
Inače, Niška inicijativa je već pisala o tenderu za javni prevoz, njegovoj štetnosti i sumnji da se isti namešta za određenog prevoznika u gradu.
Uglavnom se cene autobusa kreću od 4000 do 10 000 eura. Postoje i hibridni autobusi koji imaju mnogo manje emisije štetnih gasova, ali pošto oni koštaju do 60 000 eura, njih nismo ni hteli da razmatramo, jer je očigledno da ih i Grad nije uzimao u obzir.
Zamazivanje očiju Wi-Fi uslugom koja verovatno neće funkcionisati je samo skretanje pažnje sa najbitnije teme, a to je zagađenje kome je uzrok u najvećoj meri javni prevoz.
Na sajtu se mogu naći autobusi sa pogonom na CNG tj. zemni gas koji koštaju od 6000 do 20 000 eura i uglavnom se radi o modelima Mercedes-benz.
Setimo se da je Direkcija za javni prevoz platila polovni autobus na gas 80 000 eura koji je ubrzo bio u kvaru i danas se ne zna šta je sa njim…
Autobusi koji sada voze ulicama Niša uglavnom su lošiji od ovih koje smo uzeli za primer, stoga su im i cene sigurno manje.
Obzirom da je cena koju ćemo da platimo iz budžeta grada oko 90 miliona eura za javni gradski i prigradski prevoz a da je za JGPP potrebno oko 120 autobusa, dolazimo do cene od 500 000 do 15 miliona eura za kompletnu kupovinu autobusa ove klase!
Nameće se logično pitanje posle svih ovih saznanja:
Neko se ovde našalio, zar ne!?
90 miliona eura ili 10,7 milijardi dinara uz neizbežno gušenje ovim “krševima”?
Ukrašava se priča za građane Wi-Fi uslugom u vozilima i validatorima? Ne može se sakriti loš kvalitet autobusa koji voze građane, mi dobijamo slike iz vozila i tužno je na šta liče.
Ukoliko bi se kupovali autobusi novije generacije koji su skuplji i značajno manje zagađuju, trošak bi mogao biti opravdan.
Ovako izražavamo sumnju da “pametne glave” koje vode ovaj grad, ne brinu o zagađenju koje pogađa decu i građane već isključivo zadovoljavaju kriterijume ličnih interesa privilegovanih…
Neophodno je da gradska vlast objasni kako se nabavka autobusa sa Euro3 i Euro4 motorima uklapa u eventualnu preporuku formirane Radne grupe koja treba da napravi plan borbe protiv aerozagađenja i čiji bi prvi korak mogao da bude zabrana vožnje automobila sa EURO 3 i EURO 4 standardom kada su povećane PM čestice!?
Gospodo, hoćete li možda zabraniti i vožnju preskupo plaćenim autobusima!?
Pozivamo sudske organe da obrate pažnju na ovaj tender i Javno-privatno partnerstvo jer je sasvim opravdana sumnja da mogu postojati kriminalne radnje, imajući u vidu koliko je nelogičnosti vezano za ovu preskupu kupovinu!