U toku januara meseca, odmah posle tragične nesreće u naselju Duvanište na bulevaru Medijana, policija je u javnost lansirala podatak da je u toku samo jedne nedelje posle same nesreće, napisala oko 1700 kazni za saobraćajne prekršaje za period od 9-16. januara 2021. godine.
Povodom ovih tvrdnji i izjava, Niška Inicijativa je uputila zahtev PU Niš da se dostave podaci o strukturi svih prekršaja i kazni. Ove podatke smo tražili da bi javnost videla koje prekršaje targetira PU Niš u saobraćaju.
Da li je ovaj broj i struktura kazni svojevrsna odmazda nekolicine “besnih starešina zbog protesta ili građaniskih zahteva za većom bezbednošću na ulicama kao i protestima koji su se završili pred načelnikom PU Niš”?
Po rečima osoba koje su bliske materiji rada policije i bezbednosti saobraćaja, protesti koji su se organizovali posle tragične nesreće, “isprovocirali su neke pojedince iz vrha niške policije” pa se krenulo sa kažnjavanjima svih vozača. Naravno, niko nije protiv sankcionisanja prekršaja i kršenja zakona, ali se nije targetirao onaj problem koji je odneo više života u zadnjih nekoliko meseci.
U tom periodu Policija je iznela niz tvrdnji, podaci koje je javnost dobila nisu bili tačni i nisu bili precizni. Po rečima više sagovornika, ovo je bila odmazda jer su građani protestima uzburkali “more nerada i nestručnosti” kao i inertnost rada policije u sferi saobraćaja. Usledile su kontrole saobraćaja, evo i tačnih podataka i rezultata:
Prva nesitina: Policija je izdala 1518 a ne 1700 prijava za period 9-16. januar 2021. godine.
U dokumentu koji smo dobili po zahtevu za pristup informacijama od javnog značaja, podaci koje smo dobili od prekršajnog suda kao i od policije nisu identični. Policija tvrdi u odgovoru da su poslali 157 prekršajnih naloga Prekršajnom sudu, dok iz Prekršajnog suda u evidenciji za taj period koju smo tražili, imaju samo 30 prekršajnih naloga po ZOBS-u.
Odakle razlika u podacima kada smo tražili za isti period podatke od oba organa? Policija kaže 157, Sud kaže 30?
Naime struktura prekršaja koji su sankcionisani je vrlo indikativna i pokazuje da se Policijska uprava u Nišu nije bavila sankcionisanjem bahate i brze vožnje (koja je bila zahtev protesta i svih građana) nego da je oko 80% kazni napisala za parkiranje, pojaseve, set za prvu pomoć i korišćenje mobilnih telefona u vožnji.
Konkretna statistika za taj period je sledeća:
- prekoračenje brzine kretanja – 344 prekršaja (samo 20% svih prekršaja)
- nepropisno parkiranje – 294 prekršaja
- nekorišćenje sigurnosnih pojaseva – 362 prekršaja
- ostali prekršaji (mobilni telefon, prva pomoć…) – 518 prekršaja
- prekoračenje brzine od 50-70km/h preko dozvoljene brzine – samo 5 prekršaja
- ostatak kazni objašnjen podnošenjem više naloga zbog prekršaja koji su kasnije utvrđeni.
Da li građani misle da su ovim radom i ovakvim targetiranjem prekršaja povećali sigurnost u saobraćaju, ili su vršili odmazdu nad narodom zbog “diranja mirnog mora” i principa “situacija regularna” u Policijskoj upravi u Nišu?
Da li su najveći problemi u bezbednosti saobraćaja parkiranje, pojasevi i mobilni telefoni ili vožnja velikom brzinom u skupim kolima? Policiji se vidi šta je bitno po brojkama koje smo izneli.
Samo 20% prekršaja koje je policija sankcionisala su bili za prekoračenje brzine, dok je za prekoračenje brzine od 50-70km/h sankcionisano samo 5 vozača. Smenili ste samo načelnika saobraćajne policije, iako ste tvrdili par dana pre smene da niko nije napravio propust u radu? Da li možda neko do vas koji ste još uvek na mestu načelnika ili komandira uniformisane policije snosi odgovornost za ovu statistiku i za ovakav rad na terenu?
Da li ste obmanuli javnost i ministra?
Postavljamo pitanje u javnosti ljudima sa fotografije:
Da li mislite da ste povećali ovakvim radom bezbednost i da li mislite da ste adekvatno targetirali problem? Da li mislite da građani sada ne znaju ko stoji iza kampanje koja još uvek traje?