Kompanija Ipsos koja duži niz godina radi u našoj zemlji od skoro je krenula da “ispituje građane” o njihovom mišljenju povodom rada Pink televizije i Željka Mitrovića. Ovde nema ništa čudnog, ukoliko se sprovodi istraživanje javnog mnjenja po određenoj metodologiji koju propisuju neke norme ove delatnosti.
Sagovornik Niške Inicijative koji nam je dokumentovao ceo slučaj je dobio poziv sa broja 011-7155700 i posle nekoliko uvodnih pitanja koje se tiču mesta stanovanja, godina i stručne spreme, razgovor je krenuo da se razvija na čudan način. Pitali su ga prvo koje Tv stanice zna kao i njihove urednike/direktore, ali kada nije nabrojao Pink Tv dobio je niz sugestivnih pitanja. Evo primera pitanja i razgovora:
Ipsos: da li znate za Pink?
Znam…
Ipsos: pa šta mislite o toj Tv stanici i njenom radu?
… Sve najgore, sramota su…
Ipsos: A da li znate ko je direktor?
Znam, Željko Mitrović, taj treba u zatvor da ide da ima pravde u Srbiji… (onda ide niz ličnih eksplicitnih stavova i pogrdnih naziva)…
Ipsos: Šta mislite o porodici Željka Mitrovića?
… Sve najgore… (spomenut je i slučaj njegovog sina i slučaja sa saobraćajnom nezgodom u kojoj je izgubila život jedna mlada ženska osoba)
Ipsos: mnogi ljudi imaju jako dobro mišljenje o Pinku, Mitroviću kao i podršci koju ima, zašto imate tako loše mišljenje kad toliko ljudi podržava Pink i Mitrovića…
… moje mišljenje je da je on kriminalac i da treba da leži u zatvoru….(veći broj sličnih stavova vezanih za povezanost sa vlastima i sada i ranije)…
Ipsos: Kojom ocenom od 1 do 5 možete oceniti uspešnost Željka Mitrovića?
… on može da bude uspešan samo kao robijaš kad se promeni ova vlast, a uspešan je kao poslušnik svih vlada do sada, Jul, Žuti lopovi a sada se slizao sa ovim psihićem…
… želim da prenimo ovu anktetu odmah jer je tendenciozna i glupa, posle čega je operaterka prekinula anketu.
Posle ovakvog sleda pitanja i insistiranja na odgovorima koji vam nismo preneli u celosti, sugrađanin je ostao jako uznemiren po njegovim rečima.
Istraživanje javnog mnjenja, po informacijama do kojih smo mogli istraživanjem da dođemo, ni u jednom trenutku ne treba da ima ovako sugestivan i karakter rasprave, na pitanja se odgovara jasno, nema nikakve rasprave i debate, dok su ocene i lični stavovi ispitanika sagledani kroz ponuđene odgovore ili upisivanje istih u određenu tabelu. Sa ovim se slaže više sagovornika koje smo kontaktirali, od kojih nekoliko ozbiljno radi na istraživanjima sa aspekta sociološke struke.
“Legitimno je da neko naruči istraživanje, naravno, ali rasprava i sugerisanje, ispitivanje i ubeđivanje su primer neprofesionalnosti, loše metodologije, iščekivanog rezultata. To onda nije istraživanje…” bili su vrlo jasni naši sagovornici. Pojasnili su nam da je po njihovom mišljenju ovo ispitivanje čisto plaćenički posao koji ima za cilj da daje rezultate kakve hoće sam naručilac posla.
Povodom ovog slučaja kontaktirali smo i Ipsos, koji je potvrdio da radi istraživanje sa datog broja telefona, kao i da se radi o istraživanju za Pink. Na naš zahtev da želimo da razgovaramo sa nekim ko metodološki ili stručno vodi istraživanje, da nas zanima zbog čega je razgovor ostavio građanina uznemirenog, dobili smo odgovor je da je u pitanju tajna i da ne žele da daju nikakve komentare na novinarska pitanja.
Ukoliko neko od građana dobije poziv sličan ovome, može da nam prosledi snimak razgovora ili da kontaktira redakciju Niške Inicijative. Apelujemo da građani pitaju one koji zovu odakle im vaš broj telefona i podaci, kao i zbog čega baš vas zovu, jer sumnjamo da zovu samo korisnike MTS-a.
Slogan Ipsosa je jasan: nobody’s unpredictible!
Po mišljenju sagovornika, ovaj slogan je jasan ako se ovako traže odgovori i “šteluje javno mnjenje”.