Ustanove kulture u Nišu odavno su krenule svojom silaznom putanjom u kvalitetu rada. To se sve dešavalo kroz sistem loš vrednosti, rada i zloupotreba kao i u svim drugim preduzećima u Nišu. Direktori su mahom birani po stranakoj liniji ili nepotizmu, kadar koji radi je takođe priman po istom ključu, dok su finansije po istom ključu uvek bile plen menadžmenta i političara.

Političke elite koje nisu drugo nego kriminalne udruge, u kulturu su se mahom razumele kroz procente koje neko od njihovih uzima i kvote za zapošljavanje. Od ovih institucija kulture napravili su daktilo biro iz Tesne kože.

Insititucije kulture u Nišu kao daktilo biro iz Tesne kože

Evo samo nekoliko primera od “skoro”.

Narodno pozorište u Nišu kao “moralna kičma jednog društva” kako sadašnji upravnik želi da pojasni ulogu pozorišta, od upravo toga i velikana glume i umetnosti, postao je čistokrvna interesna grupa, ništa drugačija od JKp Mediane ili Parking servisa. To što tamo rade neki ljudi koji sebe nazivaju dramaturzima, glumcima ili intelektualcima nema nikakve veze sa realnošću, jer su isti kao vozači, inspektori i šalterske radnice.

Zadovoljili su se sitnim honorarima, sami sebi oduzeli glas da bi posao dobila žena, ćerka, muž ili švalerka. Isto kao i u Gradskoj upravi. Poznati “Teatat na raskršću” ima diskutabilne finansije do tog nivoa da se sumnjive agencije gase 3 dana posle slanja zahteva od strane novinara da se dostave ugovori koji su plaćeni milionima.

Lažiraju se izveštaju o utrošenim parama, slepci iz gradske uprave ne znaju da pročitaju šta im se dostavlja, a PreCednik Vučić se zove da bude pokrovitelj festivala. Ko se bunio iz kolektiva? Naravno da se i glumci ne bune, jer se rade predstave kao lude, hiperprodukcija, svi dobijaju uloge, gostuju režiseri za 4 iljada eura u drugim gradovima, a onda ti domaćini gostuju kod nas za iste pare. A kvalitet, renome…? Ma kog zabole, daj da maknemo kintu dok može… Nego, ko se buni?

Niko.

I onda nas čudi što izvršitelj može da zakupi pozorište sa sve glumcima od po 300 jura i tehnikom? I to sve bude ok, i niko ne snosi odgovornost. I niko se ne buni dok neka budala ne snimi direktora i uhvati ga u izjavi tipa “ti, ti, jesi li ti muzičar…?”

Ustanova kulture u Nišu koja je dobila svoje mesto u ovom ličnom stavu jeste Simfonijski orkestar.

Dođe mladi teoretičar za direktora, i teoretski počne da radi u interesu kulture, a ustvari pumpajući honorare dirigentima i muzičarima, od svakog koncerta strpa sebi u džep više iljada jura. Sve kroz hiperprodukciju sakrivenu iza navodnog razvitka scene i umetnosti. Iako je sam ansambl oronuo, iako sam čuo Bolero jednom prilikom i poželeo više nikad ništa da ne čujem, preko lokalnih medija posipaju se svi oni pepelom, radeći kampanju “damage control-a”.

Treba pomenuti da isti Simfonijski krije duže od dve godine podatke o ugovorima, gde redakcija na zahteve za pristup informacijama od javnog značaja nikad nije dobila sve podatke o tome.

Strip iz Niš: pitali smo koliko se plaćaju solisti u Simfonijskom orkestru

Pa je tako solista nekad plaćan 500 jura a sad 2000. Šta radi kolektiv sastavljen od umetnika, mužičara i kulturnih radnika? Pa ćuti, šta će drugo? A Gradska uprava i javnost? Pa ćute.

Ove dve ustanove krasi samo lepa zgrada u kojoj je nekad živela kultura. Ništa drugo. Sad rade “Oliveri Nedeljkovići” ovde, niko drugi. Profesionalni ćutolozi i hronične kukavice. Platica, kafica, poslić, odmor, lepota…

Šta radi NKC ili bilo koja druga ustanova kulture?

Organizuju kulturne manifestacije i nagrade. Ko je normalan protiv toga? Niko, naravno. Ali da li slučajno te ustanove treba da razvijaju sve te segemente kulture u Nišu, ili da tavore i lagano gase iste manifestacije kroz sve lošiji program i kvalitet, sumnjivo trošenje budžetskih para i hvalospeve krov milionske medije u lokalu?

Horske svečanosti neće biti finansirane od strane Ministarstva u 2022. godini

Ove godine Internacionalne Horske svečanosti nisu podržane od strane Ministarstva kulture, pa je finansiranje palo isključivo na grad Niš.

Isto što i bilo koji drugi daktilo biro u bilo kom drugom delu gradske ili javne uprave. Dolaze na posao i primaju platu.

A mi svi ćutimo, jer samo nekoliko budala u ovom gradu ima problem sa tim, a medije su građani počeli da percipiraju kao opoziciju, jer rade posao opozicije…

A o opoziciji neću ništa da pričam, jer o pokojniku se priča sve najbolje…

By Srđan Nonić

Glavni i odgovorni urednik portala Niška Inicijativa.