Dimitrovgrad

ŠTA TO IMA CARIBROD, A NEMA ŠVAJCARSKI DAVOS?

Piše Sergej Ivanov, vlasnik farme iz Dimitrovgrada

Proteklo je godinu dana kako je opštinska vlast u Dimitrovgradu kupila polovni Audi 6 i to platila 41 hiljadu evra. U međuvremenu je nabavljena i nova Dacia Duster koja je budžet opštine olakšala za dodatnih 23.5 hiljada evra. Osim ovih, Opština Dimitrovgrad ima na raspolaganju i sledeća vozila: Škoda Octavia (2021); Škoda Superb (2012); Mazda 3 (2015); 2 vozila marke Lada Niva (2014) i Nisan Navara koji je ustupljen na korišćenje od strane JP Koridori Srbije. Ovom spisku od 8 vozila, treba dodati i vozilo Dacia Logan koje koristi Predškolska ustanova “8.septembar” kao i vozila Javnog preduzeća “Komunalac”. Ovo preduzeće čiji je osnivač Opština Dimitrovgrad, raspolaže sa sledećim voznim parkom: Škoda Superb (2017.); Škoda Superb (2006.); Škoda Fabia (2015.); Lada Niva (2007); Lada Niva (2014.); Lada Niva (2015.), Škoda Rumster (2008.); Peugeot 807 (2003.); Yugo Florida (2004.); Volkswagen Amarok (2013.); Great Wall (2015) i SSangYong (2017.).
Ukupno 12 limuzina i 9 terenskih odnosno pick-up vozila u opštini koja je u proteklih 12 godina izgubila 20% stanovništva i koja sada ima svega 8 hiljada žitelja…
Ovakav broj limuzina rodio je ideju da se napravi poređenje sa nekim drugim opštinama u Evropi koje imaju sličan broj stanovnika. Možda je to poređenje neuporedivog, ali treba znati sa koliko službenih limuzina i vozača raspolažu recimo opštinska administracija jednog Davosa (11.500 stanovnika) u Švajcarskoj ili Bad Fajlnbah (8.300 stanovnika) u Nemačkoj ili Ribnica (9.000 stanovnika) u Sloveniji.
Podaci su prikupljeni putem direktnih razgovora ili putem prepiske sa ovlašćenim predstavnicima ovih opština. Osim o službenim automobilima i vozačima, postavljana su pitanja i o budžetu opština, odnosu plate predsednika opštine i prosvetnih radnika, broju zaposlenih u lokalnoj administraciji i mogućnostima predsednika opština/gradonačelnika da obavljaju i druge dodatne poslove i sl.
Što se tiče službenih automobila za predsednika opštine/gradonačelnike – nemaju ih ni švajcarski Davos ni nemački Bad Fajlnbah, dok slovenačka opština Ribnica poseduje 4 službena vozila, ali nema zaposlenog profesionalnog vozača.
Da podsetim, u Caribrodu se službena vozila (sa i bez vozača) koriste i da bi zvaničnike i direktore vozili od kuće do radnog mesta i obrnuto.
Koga interesuje više o onima u Evropi koji su “daleko iza nas” u pogledu službenih vozila može da pročita u nastavku:
DAVOS
Površina opštine Davos je 283,99 km². Po površini to je 6 opština u Švajcarskoj. Ima oko 11500 stanovnika. Najviša u Evropi (1560m). Opštinska administracija sa lokalnim javnim preduzećima i ustanovama čiji je opština Davos osnivač, ima oko 260 zaposlenih, ali tu su i oni koji rade na povremenim poslovima sa tzv.polu radnim vremenom. Godišnji budžet je preko 100 miliona franaka
Gradonačelnik zarađuje 207.200 bruto godišnje, a nastavnik u osnovnoj školi 103,000. Gradonačelnik ima poseban budžet od 14.000 franaka, bez potrebe dokazivanja (pravdanje računima i sl). Dodatni troškovi (preko te sume) , treba da budu odobreni od strane oštine, ali takvih zahteva u praksi nema u Davosu.
Opština nema službene automobile. Umesto službenog, gradonačelnik koristi svoj privatni automobil bez posebne nadoknade od strane opštine, s tim što treba imati u vidu da uz platu raspolaže i budžetom od 14 hiljada franaka za sve troškove koji nastaju u vršenju njegove dužnosti.
Gradonačelnik Davosa ne obavlja ni jedan drugi posao osim posla upravljanja Davosom. To obrazlažu time da je neophodno da puno radno vreme i svu svoju energiju uloži u svoj osnovni posao. Čak ni volonterske aktivnosti koje oduzimaju previše vremena nisu dozvoljene. Izuzetak je da predsednik opštine može ujedno biti i član kantonalnog parlamenta.
Informacije o Davosu pružio je prvi sekretar opštine – Michael Straub.
RIBNICA
Opština u Južnoj SLoveniji. Ima nešto preko 9000 stanovnika i površinu od 153km2. Zaposleni u opštini imaju na raspolaganju 4 službena automobila (Škoda Super 2020; Škoda Riimster 2012, Škoda Rapid 2014 i Citroen Berlingo 2014). Ova službena vozila koriste se za potrebe župana (gradonačelnika), komunalnog policajca, inspektora i tehničkog ososblja (domar). Opština nema profesionalnog vozača. Površina opštine je 154 km2, ima 9.705 stanovnika po popisu iz 2022. a prosečna bruto plata u 2021: 1.796 evra. Iznos opštinskog budžeta u 2023. godini je skoro 17miliona evra.
Pored župana, koji je profesionalni funkcioner, opština ima i zamenika predsednika opštine, direktora i 4 odeljenja. Na kraju 2022. godine bilo je 24-oro zaposlenih u opštinskoj administraciji.
Mesečna zarada župana je (definisano platnim razredima) 3270 eura bruto (51. razred), neto 2.125 eur. Nastavnik: bruto 2688, neto 1552 eur (32. platni razred).
Župan ima pomoćnika, direktora (načelnik uprave) i 19 članova lokalnog parlamenta.
BAD FAJLNBAH
Opština Bad Fajlnbah (Bad Feilnbach), okrug Rosenheim/ Rozenhajm, Bavarska, Nemacka. Površina opštine 57, 49 km2/ , ima oko 8300 stanovnika/ 145 stanovnika po km2. . Prosečni lični dohodak zaposlenih, po proceni samog predsednika (Anton Valner ) oko 3000 evra. Opština ima puno prirodnih parkova, leži u podnožju Wendestein planine, razvijen je turizam (planinarenje, lečilišta). Poznata je po voćarstvu (jabuke, šljive) i organizuje godišnje manifestacije, predstavlja proizvode. Nema industrije. Ima zanatlija.
Gradonačelnik/Predsednik opštine bira se svakih 6 godina. Zarada predsednika opštine je u korelaciji sa brojem stanovnika (on zaradjuje 7500 evra bruto) i ekonomskom razvijenošću regiona. Radno vreme može da bude I po 10 sati dnevno. Postoje jos dva pomoćnika predsednika opštine čije je angažovanje na dobrovoljnoj osnovi i oni dobijaju simboličnu nadoknadu (izmedju 250 i 600 evra). Nisu uvek iz iste partije, već budu birani na opštinskom veću/ odboru prema broju glasova na izborima. Predsednik je izjavio, da nisu uvek istog mišljenja, ali da svi rade za dobrobit svoje opštine i on često mora da prihvati ili da uzme u obzir njihove predloge, ali on sme i mora da donese konačnu odluku, jer nosi tu odgovornost. Oni mu pomažu oko tema: turizam, program finansiranja za udruženja i klubove, vode projekte i sl. Takodje postoji opštinski savet koji broji 20 narodnih predstavnika i oni svoj rad obavljaju na volonterskoj osnovi, bez finansijske nadoknade. Opštinska administracija i lokalna javna preduzeća i predškolske ustanove broje oko 120 zaposlenih.
Nemaju službeni automobil za gradonačelnika i njegove saradnike. Kada treba da putuju koriste svoje privatne automobile i ti troškovi im se refundiraju
Gradonačelnik Anton Valner izjavljuje da svoj posao, budžet opštine I ostalo posmatra kao svoj dom I ne želi da opštinu izlaže nepotrebnim troškovima. Nemaju službenog odnosno profesionalnog vozača, osim za autobus koji koriste za prevoz većih grupa. Gradonačelnik retko putuje (povremeno do susednih opstina, ponekad u Minhen zbog skupova, a za Berlin putuje jednom godišnje (zbog manifestacije / sajma „Zelena nedelja”)
Anton Valner kaže da troškove ručkova sa saradnicima ili nekim gostima opštine plaća iz svog džepa “kako bi izbegao lose glasine”…
“Putuj Evropo, nemoj više čekati na nas…..”?????

Author

By Srđan Nonić

Glavni i odgovorni urednik portala Niška Inicijativa.